
woensdag, april 23, 2008
NRC: Fotoprijs is een hip reclamemiddel voor bedrijven
Morgen reikt Sony een nieuwe fotografieprijs uit. De zoveelste. Waarom nu weer een nieuwe fotoprijs? Bedrijven sponsoren er fotografen mee, én maken handig reclame.
Zo schrijft Rosan Hollak in NRC Handelsblad. Maar wat is er erg aan het instellen van fotografieprijzen, welk punt wil de NRC-redacteur eigenlijk maken? Is er "teveel aandacht voor fotografie"? Of is het dat fotografen "teveel geld binnenslepen" met zulke prijzen? Dat blijft geheel in de lucht hangen. Zijn de druiven zo zuur voor de gearriveerde beeldende kunst-kliek omdat de in hun ogen minderwaardige fotografie er met aandacht en geld vandoor gaat? Schamperen dat fotografie wordt gebruikt door bedrijven voor PR-doeleinden is makkelijk, maar dat deden die bedrijven eerder toch ook met de gevestigde beeldende kunsten?
Het aan het stuk toegevoegde lijstje "grote fotoprijzen" is bovendien van een groteske onvolledigheid.
De PCM-redacties zijn wel de laatsten die een kritische grote mond moeten opzetten over fotografie, want zij sturen zelf steeds vaker schrijvende journalisten met een digitale camera op pad, en plaatsen hun tenhemelschreiend slechte foto's in groot formaat in de krant. Kijk bijvoorbeeld Trouw en NRC van de laatste weken er maar op na.
Zo schrijft Rosan Hollak in NRC Handelsblad. Maar wat is er erg aan het instellen van fotografieprijzen, welk punt wil de NRC-redacteur eigenlijk maken? Is er "teveel aandacht voor fotografie"? Of is het dat fotografen "teveel geld binnenslepen" met zulke prijzen? Dat blijft geheel in de lucht hangen. Zijn de druiven zo zuur voor de gearriveerde beeldende kunst-kliek omdat de in hun ogen minderwaardige fotografie er met aandacht en geld vandoor gaat? Schamperen dat fotografie wordt gebruikt door bedrijven voor PR-doeleinden is makkelijk, maar dat deden die bedrijven eerder toch ook met de gevestigde beeldende kunsten?
Het aan het stuk toegevoegde lijstje "grote fotoprijzen" is bovendien van een groteske onvolledigheid.
De PCM-redacties zijn wel de laatsten die een kritische grote mond moeten opzetten over fotografie, want zij sturen zelf steeds vaker schrijvende journalisten met een digitale camera op pad, en plaatsen hun tenhemelschreiend slechte foto's in groot formaat in de krant. Kijk bijvoorbeeld Trouw en NRC van de laatste weken er maar op na.